الأربعاء، ٥ سبتمبر ٢٠٠٧

جسد بلا رووح وقلب بلا إحساس وعقل بلا تفكير.......... إذاً أنا مش عايش




كنت بقرأ في جريده المصري اليوم فشدني عنوان ,,,,,,,,,, خير الله ما إجعله خير إن الحكومه الهولنديه تخطط لإنشاء هيئة دبولماسية لها علي موقعwww.secondlife.com

إستغربت من الحكاية دي قلت ياعني إية حياة بديله!!!!!
وبطبيعتي إستفزني الموضوع ده وحركني فضولي وقولت لنفسي لازم أبحث عن الموضوع ده,,,, !!!!!!!!!!
ولكن للأسف ملقيتش كتاب يعرفيني بالموضوع ده كويس لحد علمي.

لكنتي إستخدمت الإنترنت للبحث عن الموضوع ده فوجدت أنا يتكلم عن كيف تختار حياة بديله علي عن طريق تسجيلك بموقع سكند لايف بالإسم المضل إليك , وتختار كل موصفاتك حتي أنك تختار المكان المححب أن تعيش فية !!!!!!!!!!!!!

لكني فكرت شوية كده هو أنا عايش أي حاله؟؟؟؟؟؟؟ هل أعيش حياة حقيقية أم حياة إفتراضية ؟؟؟؟؟؟؟
ولكني وجدت أني لست عايش مطلقاً بل ميييييييييييييييييييت!!!!!!! بس كده أه

طب ما أنا بتنفس و بأكل وبمشي وأقرأ الكتب وأشاهد التلفاز و أخرج مع أصدقائي و أصلي
لكني فعلاً وجدتني مييييييييييييييييت أو إنسان فاقد للوعي يعي حاله من الهزيان والحاله الزهول ممن حوله؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!

فتارات كتير أوي بحب أتمشي في شوارع المنصورة أو أخرج في منطقه بعيدة مع الأصدقاء كتغيير للجو الأوجهه والبحث عن ما هو جديد حتي لو مكان جديد !!!!$$$$

لكني أجد نفسي لست أشعر بالمكان من حولي ولا أركز أحياناً في ما يقولون و لما يسألوني عن حاجه بهرب من الكلام بمقولتي الشهيرة "أيوة أيوة أيوة" حتي داخل المنزل برده أيوة أيوة ,,,,,,طيب ,,,ماشي

حتي وأنا أقرا الإعلانات في الجرائد والتلفاز أو أشارع فأبتسم وأقول أيوة أيوة @@@طيب @@@@@ماااااااشي@@@@@@ فأنا لا أعرف ماذا قالوا لكني بريح دمااااغي من الحكايه دي ,,,,,

وتاره أخري أفضل وأنا جالس في أي مكان عام أو في مقهي أو أعلي سطح بينا أنا أشاهد الناس من حولي وأراقب تفاعلاتهم مع بعض البعض !!!!!!

يمكن وصلت والحمد لله لمرحله من الغباء العاليه أو أصابني العته المغولي أو البلاهه العربيه!!!!!!!!!!!

فقلت لنفسي إنها مرحله البالاده التي تمر علي حياه الشاب منا بعد أول لقاء بينه وبين الحياة العمليه وإصطدامه بالواقع المريير وحياه البحث عن لقمه العيش والصراع الداروني السادي بين البشر و مرحله قتل الإنسانيه و الخير بداخل البشر الفطري والدخول في دومات المشاكل والإصابه بضغط الدم والسكر ,,,,,,,,

ففي إحدي المرات قال لي أحد الأشخاص وأنا جالس معه نحتسي قدحاً من الشاااااااااااااااااااي "يا بيه إحنا عاوزين نعيييييييش" !!!!!!!!

فنظرت إليه بحزن ومرارة وقلت في نفسي أنت مييييت بالفعل ؟؟؟؟؟؟ولا حياه بعد الموت ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!إلا يوم الحساب أمام رب العباد سبحانه وتعالي..........

ففكرت كتير وكتير ورغم إني دائماً متجدد في حياتي متنوع في تعاملي للأشياء من حولي وأكرة الملل والرتابه والروتين والبيروقراطيه
لكني لا أجد متعه بالحياه فالحياة ممله وحياه لا طعم لها - لكني أرفض أن أعيش مثل الحمار والحيوانات الضاله- أقضي يومي بأي حاجه
وطبعاً دا هم علي قلبي أكتر من الملل نفسه لاننا ما خلقنا عبثاً فسبحان الله سبحانه وتعالي ....

لكني وبعد تفكير فاحص مدقق لما حولي وجدت نفسي البشر تعيش حياااااااااااااااااااااااااه موازية ولست ميييييييييييييييييت كما أعتقدت سابقاً @@@@

أه حياة موازية حياة أعيش أنا بتفكيري ودماغي وأفكاري وطريقه تعاملي مع الأشياء وحديثي مع الأصدقاء والأهل ونظرتي للحياه والهدف منها لكنها كلها تسير بطريق موازية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لانها لن تلتقي مع أحد في يوم من الأيام ولن يفهمني أحد فهم يرونك كما كان الإيطاليون ينظرون لجاليليو بيهتفون للحاكم :::::::::::::::
إنه لكذااااااب وإنه لأفاق إنه لمجنون لقد أعرض عن تفكيركم ومعتقادتكم فإطرحوه أرضاً ,,,, أو ألقوه في غيااااااااااااااااهب الجب أو إضربوا بسياطِ من أزناااااااااب البقر أو ألقوا عليه قنبله عنقوديه من طائرة إف 18 من إرتفاع 100متر

وأغرب إحساس إنك تعيش مع بشر وناس وتتعامل معهم وتقابلهم وتتساير معهم يومياً إلا أنك تجد نفسك تعيش حاله من الغرابه من من حولك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟وحاله غربه غريبه بينك وبينهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ,,,

فقت لنفسي لماذا أنا هنا ؟ لماذا أتحدث مع هؤلاء ؟ لماذا أتحدث كذلك ؟ أين أنا ؟ أنا لا أشعر بجسدي ؟؟؟ أين ذهب روحي ؟؟؟؟؟ أين عقلي؟؟؟؟

فتزكرت وأنا أطلع في كتاب يتحدث عن العقول البشريه "لبرترند راسل" فيلسوف الرياضيات والفلسفة الألماني جاء بحكايه غريبه فيه!!!!!!!

قال " أخذ العالم ديموجين مصباحه وأخذ يبحث في الشوارع ليلاً مع نهاراً وهو علي هذا الحال كثيراً فسأله أحد المارة :ماذا تفعل بحق السماااااااء؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!! فقال ديموجين: أنا أبحث عن الإنسان فأنا لم أجده !!!!!!!هل ديموجين كان مجنون أم كان مصاب بمس من الشيطان أو إنها روح شريره!!!!!!!!!!! هكذا قلت لنفسي وأنا أقراء ذالك؟!!!!! هكذا كان تفكيري العقيم الساذج !!!!! فقلت بصوت مسمع لمن حولي فليذهب التعليم للجحيم الذي أعمي العقول قبل الأبصار ولكن بمرور الوقت جال في خاطري إرهاصه من إرهاصاتي لقد كان ديموجين يعيش حياه موازية مع من حوله وهو يريد أن يجد حياه بديله لكي يعيش بها فهو لم يوابك العصر الحدث الأن ولكل عصر مفاهيمه الخاصه إنه يريد أن يعيش مثلي في حياة بديله !!!!!! هكذا قلت لنفسي !!!!!!! هههههههههههههههههههههههههههه لكني أريد أن أثبت صحه ذالك !!!! حتي لا تكون هذة الفكرة المجنونه أصغاث أحلام !!!!!!! فقلت لنفسي ممكن نكتبها في معدله متزنه الطرفييييين
البحث عن إنسان عند ديموجين = البحث عن حياة بديله عندي

فجلست أحلم بالحياه البديله كيف أعيش تلك الحياه البديله هل في تغيير أصدقائي؟ هل في السفر إلي بلد أوروبيه بارده الجو ؟ ها أغير مساري الحياتي ؟ هل أغيير مسكني ؟ هل أغير الشوارع التي أسير فيها ؟ هل أغير أفكاري ؟ هل وهل وهل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فتضخمت الهالات بذهني ولم أجد كيف أفعل ذلك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فأنا لا أستطيع أن اعيش كما قال الشاعر عبد القاهر الجرجاوي :-

عش حماراً تًعش سعيداً ***** إن السعد في طلع البهائمُ

ولكني أرفض أن أعيش في حياه موازية مع أشخاص يستهترون بعقولنا في التلفاز ولا أستطيع أن أعيش مثل البهائم بلا تفكير ولا أستطيع أن أري الإنسان المظلوم وأغمض عيني ولا أستطع أن أعيش بحياة ممله بروقراطيه تقتل الإحساس والتفكير والروح توصلنا في النهاية إلي حالات البلاهه واللا مباله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لكني في النهايه علمت أن ديميوجين ماااااااااااااااااات ولم يجد الإنسان الذي كان يبحث عنه أي حياته البديله!!!!!!!!!!!



هناك ٤ تعليقات:

غير معرف يقول...

لاء بجد موضوع رائع فعلا انا بحس الاحساس ده دايما واعتقد انه فعلا بيزيد لما الواحد يتخرج ويلاقى نفسه عايش حياه مش بتاعته ولا كان بحلم بيها وتضطره الظروف ان يعيش فى دوامة الدنيا بشكل مختلف تماما عن طموحه واعتقد انه حيحصل حاجه من الاتنين هيتعود وكل احلامه تموت جواه او هيفضل يحلم بالتغير وهنا برضه هتحصل حاجه من الاتنين هيقدر يعيش الحياه اللى حلم بيها او يعشها برضه بس للاسف هتكون فى خياله وبس .

هنا تسكن روحي يقول...

كلام صحيح مائة بالمائه
شكراً لرد حضرتك نورت المدونه
بس مش هقولك غير لازم نعيش الحلم مهما كان الي هيحصل
هههههههههههههههههههه
ربنا يخليك

غير معرف يقول...

ازيك يا احمد
الموضوع كبير اوى مش ممكن نقدر نلمه فى تعليق واحد
انت حوطه من كذا ناحية خصوصا اللى يهم شاب فى سنك وهو فى بدايه حياته واصتطدامه بالواقع والمسئولية ناحية احلامه وهل يقدر يحققها فى ظل المتاريس اللى فى سكته والا يقعد يتفرج عليها وهى بتضيع واحده ورا التانية .. بص الاجابة مش ممكن تكون هى هى من كل اللى تسألهم لان كل واحد فينا احتياجاته واحلامه غير التانى .. فى ناس احلامها لا تتعدى لقمة عيش نضيفة وهدمه كويسة .. وفى ناس احلامها مش ليها بتفكر فى التغيير لكل اللى حواليها .. وفى شباب زيك كتير بيفكرو فى كل حاجة فى وقت واحد ودايما حماسهم اللى بيمليه عليهم سنهم بيديهم طاقة ايجابية : اهم حاجة انك تستغل الطاقة دى .. واهم من ده كله تعرف انت ايه ومين وعايز توصل لايه قوم ايه .. لما تحدد الهدف تقدر تحدد امكانياتك عشان تبتدى تخطط هتعيش ازاى وهتكلم مين ومين ما يستاهلشى كلامك ومين اللى لازم تسمعه وهكذا الاسئلة هتاخك بعيد الشطارة انك تجاوب الاول انت مين وعايز ايه وبعدها ربنا هيسهلك .. قول آمين !

و.. عيش اهم حاجة تكون انت .. مش انسان مزيف
انت الحقيقى

هدى

هنا تسكن روحي يقول...

أ/ هدي
دائماً منوراني , ولكي نظره ناقده للموضوع دقيقه
وأنا عارف يأستاذه إن الموضوع كبير بس أنا كنت بتكلم عن حاله بداخلي وركزت عليها علشان ميتشعبش الموضوع

وأوكي أنا هبص للموضوع من نواحي تانيه ونزلها ف مواضيع بإذن الله

لكي مني خالص اللأحترام
صاحب المدونه