الجمعة، ٢٨ سبتمبر ٢٠٠٧

الجماعة المحظورة .....بعين شخص غير محظور (3)




فاتحه .....خير

أحب أنبه بس ياريت الأخوة يقرأوا الموضوع كاملاً وبعدين يعلقوا .. أنا مش قاصدي الإهانه لأي جماعه أو ناس أنا بتكلم عني كشخص عادي فكر في يومن من الأيام إنه ينضم لتيار ديني ,,

وللعم أنا لست سلفي ولا إخواني ولا أنتمي لأي تيار ديني .. بس أنا ممكن متعاطف مع الإخوان المسلمين لأنهم جماعه أنا بحترمها ولكن لن أنضم لهم .

وهقول ليه في الموضوع القادم والأخير إن شاء الله.



فلسفه...... فرق تسد



المبدأ ده إستخدمه الغرب والإحتلال عبر العصور لكي يهدموا الإسلام والحضارة الإسلامية من أمدٍ بعيد والغرب نجح ف ده تماماً

وقسم الشعوب إلي فرق ومذاهب متناحره حتي داخل البلد الواحد ولما خرج الإستعمار والإحتلال من الدول الإسلامية ترك لنا أذنابهم ومنافقوهم الأوفياء لرفع هذا الشعار تحت مسي الدفاع عن البلاد من شرد البلاء!!




تعددت المذاهب ..والدين واحد


لما نيجي ننظر للمذاهب الإسلامية من حولنا نجدها مذاهب وفرق كثيرة جداً وحتي داخل المذهب الواحد تعددت الطرق والوصفات الدينية والفتاوي الغريبة...
فتجد في المذهب السلفي مثلاً يوجد طريقة الشيخ العلان أوالشيخ فلان وهذا ينطبق علي باقي الجماعات ورغم انهم يرفعون شاعراً واحداً وهو كيف نبني الأمة المريضة؟
فتشتت الناس بين هذا وذاك وإستفاد العملاء والإستعمار الجديد من ذلك , وظهر في مواجهه ذلك التيارات العلمانية والإلحادية التي تطالب بتنحية الدين عن الحياة مثلما فعل الأورييون في القرن 18 ميلادي

ونسي هؤلاء الشيوخ بأنهم لم يسألوا أنفسهم ذات مره هل يدعون إلي لله حقاً ؟ هل كانوا صادقين مع الله ومع أنفسهم ومع الأخرين؟ ولكن لا هم يروا أنفسهم معصومين من الخطأ
....
هل دعوتهم توحد عقول الأمه الإسلامية ولا فرقتها وأدخلت البلبله في تفكير الناس والعامه والإهتمام بالقشور والسطحيات في الدين وترك جو الدين الأساسي بأنه دين عالمي دين لكل البشر في كل مكان وكل زمان ....


جعلنا الدين منقوص .... بغبائنا

أنا أحترم جداً الشخص المطلق لحيته ويلبس الجلباب الأبيض أري فية أنه حقق شيئ لم أستطع أنا أن أحققة ..
وأري نفسي ضعيفة ولكن هل الدين شعائر ومظاهر قبل الجوهر؟
أم جوهر وشعائر ثم يأتي بعدها المظاهر؟
**مثلما يطلق عليها الكاتب فهمي الهويدي بأنه الدين المنقوص (هو الدين العبادات بلا معاملات فيه)

سلفي حتي النخاع ...رغم عدم وجود نخاع

تعرفت علي صديق أعرفة شكلاً أثناء مروري الدائم علية وإلقاء السلام بيننا وكان هذا الصديق لدية مقلة للب وكنت يومياً أمرعلية أجيب لب وسوداني
ولكن بعد فترة من الزمن لم أعد أراه يقف ف المقله و أتي شخص أخر يدير المقلة بدلاً منه وكان لا يعرف عنة شيئ لما سألته عن سر غيابه.
وبعد فترة..

قابلتة بعدها ودار بيننا حوار وكان أول حوار مطول مع شخص ملتحي يتخذ المذهب السلفي كمنهج وطريق له

كان حوار ممتع بالنسبة لي وأعتقد ذلك بالنسبة له ولكني خيبت نظرة ف النهاية !!!

الحوار طويل شوية بس علشان توصل رسالتي واضحة


أنا: السلام عليكم يا شيخ إيهاب إنت بقالك مده غايب ؟..خير إن شاء الله

إيهاب: أيوة أصلي كنت بتجوز عندنا في البلد (بنها) ... متقلقش مكنتش معتقل ولا حاجة !

أنا : ضحكت وقلت لة بهزار يا إيهاب السلفي عمرة ما يتسجن مش إنت سلفي ؟

إيهاب : أيوة الحمد لله تعالي ... بس ياعني إية قصدك ؟

أنا: المذهب السلفي منهج ديني ويري أن الدين أهم من السياسة..

إيهاب : أيوة ياعم أنا مليش ف السياسة السياسه ليها ناسها !!!!

أنا : يا شيخ إيهاب السياسه مش معناها إني أتكلم عن أحوال القصر الرئاسي ...
السياسه عندي ياعني أي حاجة بتأثر فيا وفي طريقة معيشتي في كل من الشغل والجامعة وحتي الشارع لأن مافيش حاجه بدون سياسه.
إيهاب: ياعم بطل فلسفة كلها سياسه وبلاش فزلكة الله يرضي عنك !!! !!

أنا : ياعم بطل الجبن ده إنت مش في عصر عبد الناصر إنت عايش في بلد ديموقراطي ( عدوهاااا

قلتها لأني مرة كنت بتفرج علي جريدة غريبة أول مرة أشوفها في حياتي كان شعارها أنت حر في بلد حر !!!! .... طيب شكراً

إيهاب: بقولك ما تيجي نعمل كبايتين شاي تمام ونتكلم مع بعض إنت وارك حاجة الوقتي??

أنا : لأ ... بس ياريت شاي بالقرنفل ويكون ليبتون يا إما بلااااش منها !!

مع إن الساعه كانت ناهزت علي الثانية عشر مساءأً وكنت مرهق اليوم ده بس الحوار حسيت إنه هيشدني

إيهاب : ثواني وهتشرب أحلي شاي بالطريقة البنهاوية

إيهاب: إستني كده نفتح التليفزيون نشوف برنامج للشيخ يعقوب علي قناة الناس علي ما المية تغلي؟


أنا: ( بلاااش أبوس إيدك) لم أعُلق هكذا هتفت

إيهاب: ألله علي الشيخ **** يا سلام أنا كنت حاضر له خطبة في بنها عندنا والجامع كان مزحوم ومكناش عارفين نصلي وإقترح أحد الإخوة إننا نشيل المنبر ونحطه في الشارع أصل العدد كان تقريباً 6ألاف وفي رواية أخري 8 ألاف مصلي !!!!!

أنا : لا حول ولا قوة إلا بالله هي الناس دي كلها جاية علشان تسمع الشيخ *** طب لو كان الشيخ *** بأه كنت هتبقوا كام؟

إيهاب : كان زمان العدد أكبر بكتير من كده .. أصل السلفين ف مصر كتير ربنا يزيد ويبارك

أنا: هو صحيح إنتوا عددكم كام؟

إيهاب: ربنا يزيدنا كمان وكمان ,,,, وكل يوم ينضم لينا ناس ف منعرفش عددنا كام


طبعاً أنا نسيت أقول إننا كنا بنتكلم وإحنا بنشرب الشاي بالطريقة البنهاوية بس كانت كباية محترمة بصراحة

أنا: بس إشمعنا ياشيخ إيهاب إنضميت للسلفين ومنضمتش لحد تاني ؟

إيهاب: الحمد لله الجماعة دي الصح أما الباقي ...عفانا الله!!

أنا : يا سلام!! إنتم الصح والإخوان شيفين نسهم الصح والتبليغ والدعوه شيفين نفسهم صح ؟!!

دا حتي جرنا الرخم الجديد شايف إنه صح وإنه حر في بيته يعلي الراديو الساعه أربعه الصبح عادي واللي مش عاجبة يشوفلة حته تانية !!!!!

أنا : بس أنا أعرف إن لازم علشان نحكم علي حاجة لازم نجيب دليل وحاجة ذي دي عاوزة يا إما دليل من السنة أو القرأن الكريم؟

إيهاب: كلامك صح ... بص في أية في القرأن بتدعوا للإنضمام للجماعه السلفية !!!

وفتحلي المصحف الشريف وقالي إقرأ ياعم أهه ( للأسف مش فاكر إسمها بالظبط) بس أنا مفوتش الموضوع ده

أنا : ودا تفسيرك إنت ولا تفسير حد تاني ؟

إيهاب : ياعني إية؟

أنا : أقصد ياعني ده تفسير للشيخ مين ** ولا ** ولا مين؟

إيهاب: دا تفسيري !!!!!

أنا: إزاي ياعني تفسيرك إنت هتقلف علي مزاجك وبعدين ده غلط ؟

إيهاب: أنا هفهمك أنهي الأحسن ف نظرك

إنك تطلق لحيتك وتسمع دروس دينية وزوجتك تكون منتقبة(وليست منقبة) ولا تحلق زقنك ومراتك عادي لابسه طارحه وممكن تسمعوا الأغاني؟

أنا : طبعاً صديقي كان يقصد الإخوان المسليمن بالمثال الثاني مكنش محتاجه ذكاء إني مخدش بالي؟
قلت له واللهي الصح طبعاً الإختيار الأول بس مش معني كده لو انا معملتش كده مكنش مسلم ؟
إيهاب: غلط قاعدين تتسهلوا في كل حاجه لحد ما ضيعتم الدين ؟

أنا : يا شيخ متفهمش غلط أنا عاوز أوضحلك حاجه

إيهاب : أيوة

أنا : المشكله فيكم كسلفين ديماً باصين للإنسان بنظرة عنصرية شوية

ياعني لو قابلت واحد مش ملتحي متلقيش علية السلام وبتعامله بقرف رغم إن المفروض إنك تكون قدوه ليهم ولينا مش معصب نفسك ع الفاضي..

إيهاب: مين اللي قالك كده الحمد لله إحنا بنعامل الناس كلها ذي بعض سواء ملتحي أو لا ربنا اللي هيحاسب الناس مش أنا !!!

أنا: حلو بس صدقني برده إنت بتعامل الناس علي أساس شكلهم ودي مشكله السلفييين عموماً .

إيهاب: إنت متحايل علي السلفيين أوي رغم ... ياريت تغير وحه نظرك عنهم

أنا : أنا مقصدش الإهانه طبعاً بس أنا بستغرب من التصرفات دي !!

إيهاب: ياريت تيجي المسجد بكره بعد صلاه العصر علشان تسمع درس وربنا يهديك .؟

أنا: هو الدرس عن إيه الصوم ولا إزاي تصلي ولا عن الصدق؟

كان تصدي إن الدرس ده مش هيجيب جديد بالنسبه ليا الكلام ده ممكن أقرأه في كتاب أو أسمعه ف برنامج بالتلفزيون ياعني كلام مكرر وعرفناه ....

إيهاب: تعالي بس وربنا هيسهل وياريت تتلق لحيتك وتنضم للسلفيين الجماعه المنصورة!!!!

أنا: أنا عمري ما هكون سلفي يا إيهاب ؟

إيهاب: بغضب لية ؟

أنا : أصلكم بصيين للدين عبادات وليس عبادات ومعاملات؟

شيفين الدين في المظاهر والصلاه والصوم ومش مهم المعاملات مع الناس

إيهاب: يا سيدي غلط إحنا بنتعامل مع كل الناس كويس الحمد لله

أنا: طب إية رأيك ممكن تتعامل مع واحد إخواني:؟

إيهاب: لأ !!!!
دول عالم ملهمش لزمة كل همهم يضيعوا فلوسهم في كلام خياب حبه إعلانات وجع دماغ وأهم حاجه عندهم السياسه لكن الدين ده أخر حاجه يبصولها!!!

أنا: قلت له برود
لو كان ده صح مكنش طلع من عندهم شيوخ مثال القرضاوي وسيد قطب والبنا والهضيبي و الغزالي وغيرهم

إيهاب: إحنا عدنا أحسن منهم!!!!

أنا : قلت له الشيخ ****

إيهاب: قال ربنا يدله طوله الغمر

أنا: قلت له بس لية كتب إيه ؟ كل كلامه مكرر ومجابش حاجه جديده؟

إيهاب: كنت حاسس إنه عاوز يرجمني بالحصي لاني تهكمت علي رمز السلفية في مصر

يبقي إنتي مقريتش بأه أنا هجيبلك كام كتاب كتبه الشيخ حفظ الله ؟؟؟

أنا: بلاش ... أصلي عارف هو هيقول إيه؟

الحوار بدأ يتدهور وأنقزنا من المشاده الكلامية
زبون كان جاي يشتري لب وكان ملتحي!!!!
ودا كان إثبات لكلامي إنه هيعمله أحسن لأنه ملتحي مثله
وفعلاً رغم إن الشيخ إيهاب لم يكن يعرف هذا الزبون إلا أنه أعطي له 1/4 من اللب الممتاز مجاناً كهديه وطلب منه أن يحضر درس في المسجد بعد صلاه العصر
ولكن اللي غاظني إن هذا الذبون لم يلقي التحيه أثناء دخوله !!! ولكنه متلحي


خلص الحوار بيني وبين إيهاب وروح البيت وقررت ألا أفكر في موضوع السلفية مرة أخري



إنتبة : تحزير لمرضي القلب والسكر



لولا أنه صديقي ... لحدفته من الدور الرابع

لي صديق غالي أحترمه جداً ومرة أثناء جلوسنا معاً ورغم أني مدخن وهو ملتحي إلا أنه كان يعاملني بإحترام شديد

ولكن سألته مرة

هو ليه إنتم مبتسلموش إلا علي الناس اللي زيكم بس( الملتحي ياعني)

قالي ببرود أصل إحنا منعرفش هل أنت مسلم أم نصراني إلا من الذقن , الذقن هي اللي هتوضحلي ؟!!!!!!!!!!

سكت ولم أكلمه وأحسست بأني أخطأت السؤال وكظمت غيظي
و قلت له ثانياً

لو أنكم كنتم موجودين أيام الرسول (ص) ماكنش حد أسلم


نظري ولكنه لم يستوعب كلمتي



الخطر الشيعي....... قادم خلي بالك

رغم إني أخذت عهد علي نفس ألا أكلم سلفي مطلقاً إلا أن لي صديق سلفي قابلته في إحدي المكتبات
ولما رأاني هتف وقال إية رئيك في الكتاب ده

دا بتكلم عن الحطر الشيعي ( الكفره ولاد *******) طلبت منه ألا يكفر أحداً

وقلت لما نخلص من الخطر الصهيوني ممكن نبص للخطر الشيعي بعدها

بصلي وكان هاين عليه يحدفني بالكتاب

وقال: الخطر الشيعي المجوسي أخطر من الخطر الإسرائلي

إنت مسمعتش خطبة الشيخ فلان عن المد الشيعي في المنطقه؟؟؟؟!!!!

قلت : لأ أصلي بقرأ كتاب عن اليهوديه واليهود للدكتور المسيري
ومش قضيتي أبص للشيعه

صديقي: إزاي بس دا هما اس البلاء اللي إحنا فية,,,,, وبعدين هما كفرة

أنا : ياعم متكفرش حد بدام ناس بتقول لا إلله إلا الله محمد رسول الله وبيصلوا لقبلتنا يبقوا مسلمين ذينا وده كلام الشيخ القرضاوي مش أنا

وبعدين أي مشكله وراها اليهود مش الشيعه

صديقي: دا حتي الكتاب ده بتكلم عن حزب اللات!!

أنا قلته : اللات

قال : نعم

قلتله: ياعني الناس مسمين نفسهم حزب الله وإنت تقول حزب اللات!!!!!

قال : أصلهم كفرة وبيضحكوا علي الأمه وفي ناس صدقتهم!!!

قالت له: الله إحفظنا من السلفين وشيوخهم


للأسف دي بعض حواراتي مع السلفين تفكيرهم غريب كله تكفير و البكاء علي الأطلال
وكل مشكلتهم الجدل في أمور مش ضرورية وديماً الشيخ الغزالي رحمه الله يري أنهم جماهة جدلية شغلين نفسهم بالرد علي كل من لاي تبع فكرهم مرة يهجموا علي الإخوان ومرة علي الصوفين ومرة الشيعه ومرة الهجوم علي المفتي علي جمعه أو الهجوم علي أنفسهم !!!!!
وسابوا البلاء الأكبر اليهود وفقه الواقع وعاشوا في خيال يوتوبي( المدينه الفاضله ) في رأيهم

للتوضح

المشكله مش في المذهب السلفي في حد ذاته ..... المذهب فكرته هي إحياء التراث الإسلامي والسير علي نهجه بداية من الرسول (ص) حتي الإمام أحمد بن حنبل ولكن المشكله والكارثه في بعض شيوخ السلفيه الجدد وبعض العقول التي تنطوي تحته وبعدهم التام عن الحياه والواقفع والإهتمام بالعبادات بدلاً من المعاملات



الباقي

الجزء الرابع الأخيرغداً إن شاء الله عن الإخوان كجماعه عن كثب( قرب)




هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

تعددت المذاهب والدين واحد انا شخصيا مش مقتنعة بموضوع المذاهب ده بما اننا كلنا مسلمين ليه يكون فى تفرقه؟
بالنسبه للاخوان انا بحترمهم يعتبر ماسكين العصايا من الوسط بس ليهم حاجات تخنق
اما بالنسبه للسلفين ففيهم ميزه انا بحبها جدا الروحانيات عندهم عاليه جدا رغم سلبياتهم اللى انت تقريبا سردت معظمها
دا انا اوقات كتير مش بحب اتعامل مع منقبات وبتخنق منهم ومتسالش ازاى